O projekcie Matematyczne Preteksty


„… mało ważna staje się sprawność w odtwarzaniu, nawet bardzo abstrakcyjnych, rutyn matematycznych. Dużo ważniejsza staję się natomiast umiejętność rozpoznawania możliwości zastosowania narzędzi matematycznych w sytuacjach pozornie mało z matematyką związanych.”
PISA. Wyniki badania 2006 w Polsce, MEN


Pierwsze zadania pretekstowe pojawiły się w 1989 roku, kiedy w podręcznikach szkolnych królowała matematyka czysto formalna. Były więc czymś zupełnie nowym.
Bardzo ekscytujące i interesujące wydarzenie w związku z tym, opisujemy jako jedną z ciekawostek (wyprzedzanie epoki i plagiat) na stronie poświęconej książce „Matematyczne Preteksty. 50 zadań.”.


Matematyczne Preteksty w Galerii Świdnickiej Głównym celem projektu Matematyczne Preteksty jest skuteczne rozwijanie inteligencji matematyczno-logicznej oraz wizualno-przestrzennej, na każdym etapie rozwoju człowieka, od przedszkolaków, poprzez uczniów szkół podstawowych i szkół ponadgimnazjalnych, po osoby, które zakończyły już edukację szkolną.

Niektórzy nazywają to kształceniem kompetencji kluczowych w zakresie matematyki.

Pokazujemy między innymi, jak wykorzystać zjawiska otaczającego nas świata, jako preteksty do uprawiania matematyki. Tym samym uczymy, jak radzić sobie przy podejmowaniu właściwych decyzji w sytuacjach, które ten świat przed nami stawia. Pokazujemy niestandardowe, twórcze wykorzystywanie myślenia matematycznego, nie ograniczone do rutynowego odtwarzania wyuczonych algorytmów.

Niejako „przy okazji” tak ukierunkowanych działań, osiągany jest także niezwykle ważny cel dodatkowy. Jest nim bardzo wyraziste kształtowanie najlepszych cech psychofizycznych i intelektualnych dzieci i młodzieży. Dzięki takim cechom, mogą one osiągać sukcesy nie tylko w sferze edukacji szkolnej, ale także poza nią, co jest szczególnie ważne we współczesnym świecie.

Znamiennym potwierdzeniem szerokiej potrzeby kształcenia wyżej wymienionych umiejętności, było stworzenie przez Unię Europejską w 2000 roku planu rozwoju, zwanego Strategią Lizbońską, którego jednym z aspektów jest m. in. wzrost zainteresowania matematyką.

 

Matematyczne Preteksty w Galerii Świdnickiej - Marek Matejuk Autorem projektu Matematyczne Preteksty jest Marek Matejuk:
– członek Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki od 1992 roku;
– współautor serii podręczników „MATEMATYKA 2001” od 1994 roku (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa), w tym podręcznika do klasy 2 gimnazjum, który podczas Międzynarodowych Targów Książek we Frankfurcie nad Menem w 2006 roku zdobył Srebrny Medal Targów i tytuł „Najlepszego podręcznika do matematyki w Europie”;
– autor książki „Matematyczne Preteksty. 50 zadań.”;
– wielokrotny uczestnik Międzynarodowych Mistrzostw w Grach Matematycznych i Logicznych oraz Maratonów Matematycznych Dolnośląskich Festiwali Nauki;
– członek Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej;
– nauczyciel matematyki od 1990 roku (m. in. w I LO w Wałbrzychu, w III LO we Wrocławiu, w Wałbrzyskiej Wyższej Szkole Zarządzania i Finansów, w Zespole Szkół Muzycznych w Wałbrzychu, w Akademickim Liceum Ogólnokształcącym Politechniki Wrocławskiej), obecnie w Akademii Umiejętności Matematycznych;
– właściciel firmy MATEJUK EDUKACJA;
– fascynat matematycznych pretekstów od 1988 r.

Szczegółowe informacje o autorze znajdują się również w części „O mnie”, na stronie Akademii Umiejętności Matematycznych.