Książki i pomoce dydaktyczne


Okładka książki 'Matematyczne Preteksty. 50 zadań'

W ramach projektu Matematyczne Preteksty ukazała się książka „Matematyczne Preteksty. 50 zadań”, dla nauczycieli i dla rodziców chcących rozwijać zmysł matematyczny u dzieci i młodzieży.

O tej książce, uczestniczka konferencji Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej, powiedziała „(…) Matematyczne Preteksty świetnie nadają się do przygotowywania uczniów do Egzaminu ósmoklasisty”.

W rozdziale ZADANIA możesz znaleźć zadania m. in.
o dzielnym traperze Benie Rozumku,
o desperacji księcia Juliusza,
i inne ciekawe historie matematyczne.



Okładka książki 'Matematyczne Preteksty. 50 zadań. Arkusze dla ucznia'

Na ukończeniu jest również dość niezwykła pozycja – rozwinięcie wcześniej wspomnianej książki, ale tym razem jest ona przeznaczona głównie dla uczniów.
To książka „Matematyczne Preteksty. 50 zadań. Pytania” (roboczy tytuł „(…). Arkusze dla ucznia”).

Prawdopodobnie jedna z niewielu książek uczących zadawania pytań matematycznych (na poziomie szkolnym), a więc kształcąca prawdziwą twórczość matematyczną.
Można ją porównać do słynnej Księgi Szkockiej, tyle, że prowadzonej również indywidualnie i na dużo prostszym poziomie, niż znany lwowski zeszyt.



Archiwalne zadania treningowe I etapu Konkursu Matematyczne Preteksty edycji I (2013-2014)

Archiwalne zadania treningowe przygotowują 1) do przyszłych edycji Konkursu Matematyczne Preteksty oraz 2) do matematycznej części Egzaminu ósmoklasisty i do Matury z matematyki.

Są przeznaczone dla każdego, kto chce wcześniej potrenować przed bieżącą edycją konkursu, poznać jego styl i formę, oraz dla każdego, kto lubi matematykę i komu sprawia radość mierzenie się z ciekawymi zadaniami.

Kształcą umiejętności matematyczne u osób w każdym wieku.

Pracujący z nimi – bardzo krótko – ósmoklasiści osiągnęli średnio 80,(2)% punktów podczas Egzaminu ósmoklasisty w 2019 roku (przy średniej ogólnopolskiej 45%).

Licealiści, poddawani rygorom wymagań w duchu zadań konkursowych, na Maturze w 2019 roku osiągnęli średni wynik 96,(4)% na poziomie podstawowym (przy średniej ogólnopolskiej 58%) oraz 74,2% na poziomie rozszerzonym (przy średniej ogólnopolskiej 39%).

Więcej informacji – w części poświęconej archiwalnym zadaniom treningowym Konkursu Matematyczne Preteksty.


Archiwalne zadania treningowe I etapu Konkursu Matematyczne Preteksty edycji II (2014-2015)

Archiwalne zadania treningowe I etapu kolejnej, II edycji Konkursu Matematyczne Preteksty (2014-2015).

Więcej informacji – również w części poświęconej archiwalnym zadaniom treningowym Konkursu Matematyczne Preteksty.


Archiwalne zadania treningowe I etapu Konkursu Matematyczne Preteksty edycji III (2015-2016)

Archiwalne zadania treningowe I etapu kolejnej, III edycji Konkursu Matematyczne Preteksty (2015-2016).

Więcej informacji – również w części poświęconej archiwalnym zadaniom treningowym Konkursu Matematyczne Preteksty.


Archiwalne zadania treningowe I etapu Konkursu Matematyczne Preteksty edycji IV (2016-2017)

Archiwalne zadania treningowe I etapu kolejnej, IV edycji Konkursu Matematyczne Preteksty (2016-2017).

Więcej informacji – również w części poświęconej archiwalnym zadaniom treningowym Konkursu Matematyczne Preteksty.


Archiwalne zadania treningowe I etapu Konkursu Matematyczne Preteksty edycji V (2017-2018)

Archiwalne zadania treningowe I etapu kolejnej, V edycji Konkursu Matematyczne Preteksty (2017-2018).

Więcej informacji – również w części poświęconej archiwalnym zadaniom treningowym Konkursu Matematyczne Preteksty.


Archiwalne zadania treningowe I etapu Konkursu Matematyczne Preteksty edycji VI (2018-2019)

Archiwalne zadania treningowe I etapu kolejnej, VI edycji Konkursu Matematyczne Preteksty (2018-2019).

Więcej informacji – również w części poświęconej archiwalnym zadaniom treningowym Konkursu Matematyczne Preteksty.


Radosne Sześciany

Dzieci z radosnymi sześcianami

Edukacyjne łamigłówki przestrzenne (wg niektórych: Kostki Szczęścia!) to jedne z najbardziej zaskakujących i budzących olbrzymie zdziwienie łamigłówek powtarzalnych (niewiele łamigłówek można obdarzyć tym mianem), dostarczających sporej dawki adrenaliny.

Z sześcioczęściowych puzzli budujemy najpierw sześcian (3-D), a następnie próbujemy zmieścić je z powrotem w ramce (2-D).
Wbrew pozorom, nie jest to prosta sprawa.

Kształcą logikę przestrzenną i inne umiejętności edukacyjne.