Skuteczność metody poniższych pytań i zadań Matematycznych Pretekstów
oraz metody Akademii Umiejętności Matematycznych
w pracy z uczniami z zaległościami i bez zaległości – sprawdzisz tutaj (AUM.edu.pl).
1/2. Książki tradycyjne, papierowe.
2/2. Książki elektroniczne (e-booki) – zadania 1 etapu różnych edycji Konkursu Matematyczne Preteksty.
1/2. Książki tradycyjne, papierowe.
Matematyczne Preteksty. 50 zadań
Ta książka jest niebezpieczna. Zawiera mnóstwo pułapek – kolejnych pytań, bo każde z 50 zadań jest jedynie punktem wyjścia, początkiem matematycznej ścieżki przez pole matematyki.
Niektórzy czytelnicy mogą dać się wciągnąć w głąb rozważań i w owo pole bez granic, a wówczas może ono nimi „zawładnąć” i stanie się ich pasją życiową.
O tej książce, uczestniczka konferencji Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Matematycznej, powiedziała „(…) Matematyczne Preteksty świetnie nadają się do przygotowywania uczniów do Egzaminu ósmoklasisty”.
W rozdziale ZADANIA możesz znaleźć zadania m.in.
o dzielnym traperze Benie Rozumku,
o desperacji księcia Juliusza,
i inne ciekawe historie matematyczne.
Na ukończeniu jest również dość niezwykła pozycja – rozwinięcie wcześniej wspomnianej książki, ale tym razem jest ona przeznaczona głównie dla uczniów.
To książka „Matematyczne Preteksty. 50 zadań. Pytania” (roboczy tytuł „(…). Arkusze dla ucznia”).
Prawdopodobnie jedna z niewielu książek uczących zadawania pytań matematycznych (na poziomie szkolnym), a więc kształcąca prawdziwą twórczość matematyczną.
Można ją porównać do słynnej Księgi Szkockiej, tyle, że prowadzonej również indywidualnie i na dużo prostszym poziomie, niż znany lwowski zeszyt.
2/2. Zadania 1 etapu różnych edycji Konkursu Matematyczne Preteksty
O ile sztuczna inteligencja potrafi już spokojnie rozwiązywać zadania nie tylko z Olimpiady Matematycznej licealnej, ale i z międzynarodowej Olimpiady Matematycznej (!), to nie radzi sobie ona ze sporą większością naszych zadań (co można łatwo poznać po wynikach konkursu).
Powód? SI (AI) nie potrafi zgromadzić podobnego materiału porównawczego, bo go … nie ma!
Zadania są unikalne, jedyne w swoim rodzaju i zawsze tworzone osobno, na potrzeby danej edycji konkursu.
Właśnie dlatego są one tak ważnym narzędziem do kształcenia umiejętności matematycznych.
Nasze zadania kształcą umiejętności matematyczne nie tylko u uczniów, ale właśnie ich przygotowują także m.in. do 1) przyszłych edycji konkursu oraz do 2) matematycznej części Egzaminu ósmoklasisty i do 3) Matur z matematyki.
Są przeznaczone dla każdego, kto chce wcześniej potrenować przed bieżącą edycją konkursu, poznać jego styl i formę, oraz dla każdego, kto lubi matematykę i komu sprawia radość mierzenie się z ciekawymi zadaniami.
Kształcą umiejętności matematyczne u każdego (i z różnymi zaległościami):
1,78 razy więcej, niż średnia ogólnopolska na Egzaminie ósmoklasisty,
czyli 80,(2)% przy średniej krajowej 45% to średni wynik kilkunastu – nieznanych wcześniej – uczestników, z różnych szkół i z różnymi zaległościami, po około 20 spotkaniach kursu Akademii, dodatkowo wspierającego dobrą pracę ich nauczycieli. |
1,68 razy więcej, niż średnia krajowa na Maturze podstawowej,
czyli 97,29% przy średniej ogólnopolskiej 58% oraz 2,06 razy więcej, niż średnia ogólnopolska na Maturze rozszerzonej, czyli 80,24% przy średniej krajowej 39% to średnie wyniki jednej z klas 30 uczniów, realizujących standardowy materiał, ale kształconych metodą Akademii i metodą pytań i zadań Matematycznych Pretekstów (zobacz też kursy maturalne Akademii). |
2,63 razy większy wynik, czyli 42% na poprawie Matury w sierpniu, po 10 spotkaniach z nieznanym wcześniej Krystianem, po jego porażce (16%) w maju tego samego roku (Wakacyjna matematyka). |
Zadania 1 etapu I edycji (2013-2014) Konkursu Matematyczne Preteksty
uczyły bawić się matematyką i dostrzegać ją wokół, szczególnie w kontekście m. in. parówek, garnków, kuchni, zakupów, farby do włosów, czasu, śniadania, zegarów, mebli, lamp, ketchupu, musztardy, kremu chrzanowego, talerzy, kubków, koszyczków na chleb, …Zadanie podobne do zadania nr 39 pojawiło się na Egzaminie ósmoklasisty 7 lat później, w 2020 roku.
E-book zawiera:
1) szczegółową instrukcję najlepszego wykorzystania tych zadań,
2) tekst i zadania 1 etapu konkursu edycji I (2013-2014), czyli 60 zadań jawnych oraz co najmniej 2 razy więcej zadań ukrytych w karcie odpowiedzi,
3) kartę odpowiedzi do zadań,
4) poprawne odpowiedzi do zadań 1 etapu konkursu.
Zastosowania:
1) praca indywidualna wg szczegółowej instrukcji najlepszego wykorzystania zadań w przygotowaniach: do Egzaminu 8-klasisty i do Matur oraz do innych konkursów;
2) praca grupowa (najefektywniejsza), w klasach – każdy uczeń pracuje indywidualnie między cyklicznymi spotkaniami całej klasy, podczas których omawiane są te zadania, które sprawiły komuś kłopot – wówczas jedni uczą się od drugich.
Pytania o zamówienia grupowe i ich rabaty – e-mail’em na sklep@matejuk.pl.
Zadania 1 etapu II edycji (2014-2015) Konkursu Matematyczne Preteksty
uczyły bawić się matematyką i dostrzegać ją wokół, szczególnie w kontekście m. in. wycieczki, autokaru, stacji paliw, Panoramy Racławickiej, kanapek, kiełbasek, harcerzy, lasu, wiadra, śrub, kół, butów, samochodu, dróg, czasu, kamery, dębu, mapy, kompasu, …
E-book zawiera:
1) szczegółową instrukcję najlepszego wykorzystania tych zadań,
2) tekst i zadania 1 etapu konkursu edycji II (2014-2015), czyli 50 zadań jawnych oraz co najmniej 2 razy więcej zadań ukrytych w karcie odpowiedzi,
3) kartę odpowiedzi do zadań,
4) poprawne odpowiedzi do zadań 1 etapu konkursu.
Zastosowania:
1) praca indywidualna wg szczegółowej instrukcji najlepszego wykorzystania zadań w przygotowaniach: do Egzaminu 8-klasisty i do Matur oraz do innych konkursów;
2) praca grupowa (najefektywniejsza), w klasach – każdy uczeń pracuje indywidualnie między cyklicznymi spotkaniami całej klasy, podczas których omawiane są te zadania, które sprawiły komuś kłopot – wówczas jedni uczą się od drugich.
Pytania o zamówienia grupowe i ich rabaty – e-mail’em na sklep@matejuk.pl.
Zadania 1 etapu III edycji (2015-2016) Konkursu Matematyczne Preteksty
uczyły bawić się matematyką i dostrzegać ją wokół, szczególnie w kontekście m. in. samochodów, telefonów, pomocy drogowej, części samochodowych, ubezpieczeń, warsztatu, nauczycieli, kartkówek, tablicy, czasu, deseru, kawy, opon, śrub, świateł, paliw, pożyczek i kredytów, znaków drogowych, …
E-book zawiera:
1) szczegółową instrukcję najlepszego wykorzystania tych zadań,
2) tekst i zadania 1 etapu konkursu edycji III (2015-2016), czyli 50 zadań jawnych oraz co najmniej 2 razy więcej zadań ukrytych w karcie odpowiedzi,
3) kartę odpowiedzi do zadań,
4) poprawne odpowiedzi do zadań 1 etapu konkursu.
Zastosowania:
1) praca indywidualna wg szczegółowej instrukcji najlepszego wykorzystania zadań w przygotowaniach: do Egzaminu 8-klasisty i do Matur oraz do innych konkursów;
2) praca grupowa (najefektywniejsza), w klasach – każdy uczeń pracuje indywidualnie między cyklicznymi spotkaniami całej klasy, podczas których omawiane są te zadania, które sprawiły komuś kłopot – wówczas jedni uczą się od drugich.
Pytania o zamówienia grupowe i ich rabaty – e-mail’em na sklep@matejuk.pl.
Zadania 1 etapu IV edycji (2016-2017) Konkursu Matematyczne Preteksty
uczyły bawić się matematyką i dostrzegać ją wokół, szczególnie w kontekście m. in. książek, zupy, surówek, pieczeni, czasu, warzyw i owoców, nakrywania do stołu, książki kucharskiej, biblioteki, księgarni, papieru, …
E-book zawiera:
1) szczegółową instrukcję najlepszego wykorzystania tych zadań,
2) tekst i zadania 1 etapu konkursu edycji IV (2016-2017), czyli 44 zadania jawne oraz co najmniej 2 razy więcej zadań ukrytych w karcie odpowiedzi,
3) kartę odpowiedzi do zadań,
4) poprawne odpowiedzi do zadań 1 etapu konkursu.
Zastosowania:
1) praca indywidualna wg szczegółowej instrukcji najlepszego wykorzystania zadań w przygotowaniach: do Egzaminu 8-klasisty i do Matur oraz do innych konkursów;
2) praca grupowa (najefektywniejsza), w klasach – każdy uczeń pracuje indywidualnie między cyklicznymi spotkaniami całej klasy, podczas których omawiane są te zadania, które sprawiły komuś kłopot – wówczas jedni uczą się od drugich.
Pytania o zamówienia grupowe i ich rabaty – e-mail’em na sklep@matejuk.pl.
Zadania 1 etapu V edycji (2017-2018) Konkursu Matematyczne Preteksty
uczyły bawić się matematyką i dostrzegać ją wokół, szczególnie w kontekście m. in. pokoju mieszkalnego, mebli, paneli podłogowych, usług kurierskich, czasu, dat i kalendarza, dywanu, klocków drewnianych, okien, rolet, tkanin, lamp, żarówek, stolika, …
E-book zawiera:
1) szczegółową instrukcję najlepszego wykorzystania tych zadań,
2) tekst i zadania 1 etapu konkursu edycji V (2017-2018), czyli 60 zadań jawnych oraz co najmniej 2 razy więcej zadań ukrytych w karcie odpowiedzi,
3) kartę odpowiedzi do zadań,
4) poprawne odpowiedzi do zadań 1 etapu konkursu.
Zastosowania:
1) praca indywidualna wg szczegółowej instrukcji najlepszego wykorzystania zadań w przygotowaniach: do Egzaminu 8-klasisty i do Matur oraz do innych konkursów;
2) praca grupowa (najefektywniejsza), w klasach – każdy uczeń pracuje indywidualnie między cyklicznymi spotkaniami całej klasy, podczas których omawiane są te zadania, które sprawiły komuś kłopot – wówczas jedni uczą się od drugich.
Pytania o zamówienia grupowe i ich rabaty – e-mail’em na sklep@matejuk.pl.
Zadania 1 etapu VI edycji (2018-2019) Konkursu Matematyczne Preteksty
uczyły bawić się matematyką i dostrzegać ją wokół, szczególnie w kontekście m. in. pamięci, tabliczki mnożenia, jabłek, zakupów, fasoli, kuchni, filmów, wycieczki, muzeum, 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę, kolacji, autokaru, pączków, posiłków, sklepów, cen, grochu, makaronu, ryżu, mebli, kina, Powstania Styczniowego, Cmentarza Orląt Lwowskich, kamer, zamków drzwiowych, restauracji, …
E-book zawiera:
1) tekst i zadania 1 etapu konkursu edycji VI (2018-2019), czyli 58 zadań jawnych oraz co najmniej 2 razy więcej zadań ukrytych w karcie odpowiedzi,
2) kartę odpowiedzi do zadań.
Wersja szersza, z instrukcją najlepszego wykorzystania tych zadań i poprawnymi odpowiedziami, ukaże się najwcześniej 2 lata po VI edycji.